Izvor: Danas, 5. decembar 2019.


Sindikat ostaje pri tvrdnjama o lošim uslovima rada u SMATSA koji ugrožavaju bezbednost

Kontrolorima leta uslovi rada isti, a posao dupliran

Da li su putnici u avionima koji sleću, poleću i preleću Srbiju i Crnu Goru bezbedni pitanje je koje se postavlja nakon saopštenja Sindikata kontrolora letenja da SMATSA ne poštuje interne propise i evropsku regulativu, da su kontrolori preumorni, da im je zdravlje ugroženo, što se zbog prirode posla može odraziti na bezbednost putnika u avioprevozu.

Prema rečima Miloša Nikolića, predsednika Izvršnog odbora Sindikata kontrolora letenja, situacija se pogoršava već 10 godina, ali posebno poslednje dve godine.

„Od 2012. broj letova na vrhuncu u sezoni je udvostručen sa 1.600 na 3.200. U poslednje dve godine indeks kompleksnosti vazdušnog saobraćaja u Srbiji je povećan za 40 odsto, dok su uslovi rada kontrolora, uslovi za odmor ostali na istom ili čak i lošijem nivou. Sve to izaziva umor i nezadovoljstvo kontrolora. Treba imati na umu da kontrolor letenja dva sata, koliko je po zakonu maksimalno vreme neprekidnog rada, gleda u ekran i koncentracija mora biti maksimalna svake sekunde. Nakon ta dva sata imamo sat vremena odmora, kad bi trebalo da odmorimo i vid i sluh i da imamo blagu fizičku aktivnost“, objašnjava Nikolić.

On uslove odmora kontrolora u Srbiji ocenjuje kao najlošije u regionu.

Dok kompanije u drugim zemljama obezbeđuju teretane, kafiće, sobe za odmor sa dva kreveta, naši kontrolori, tvrdi Nikolić imaju krevete na sprat u sobama, sami sebi kupuju uređaje za relaksaciju i imaju ukupno dva televizora od kojih je jedan pokvaren.

„Kolege iz Batajnice su tražile sofu na razvlačenje, a već 10-15 dana nema nikakvog odgovora od direktora. Na kraju će ga sindikat kupiti, a radi se o 40-50.000 dinara. Kolege u Crnoj Gori nemaju ispravnu vodu za piće pa moraju sami da kupuju flaširanu vodu“, opisuje Nikolić uslove u kojima radi oko 250 kontrolora.

On napominje i da je problem što je dobar broj iskusnijih kontrolora koji su nosili saobraćaj ili otišao zbog loših uslova ili otišao u penziju zbog zdravstvenih razloga, a neki su i umrli zbog stresa. Statistike pokazuju da kontrolori letenja na globalnom nivou imaju 15 godina kraći životni vek od prosečnog.

Sindikat kontrolora ističe i da nemaju dan odmora nakon tri ili četiri vezana radna dana kao što bi trebalo.

Pored toga, Nikolić ističe i da rukovodstvo SMATSA nije donelo akt kojim se reguliše plan karijere, kojim bi trebalo da se obezbedi da kontrolori budu unapređivani na mesta šefa smene, načelnika ili instruktora, kao i da nema pravilnika o sukobu interesa pa se određeni ljudi godinama rotiraju na rukovodećim pozicijama.

„To se ne dešava. Mi imamo interni dokument u kompaniji po kome su interni konkursi tek treći po redu način postavljanja kadrova na rukovodeća mesta. Prednost ima sistem po kome neki od načelnika predlažu direktoru ko treba da bude postavljen pa onda na ta mesta dolaze kadrovi koji nisu stručni i školovani što posle dovodi do problema u funkcionisanju celog sistema. Imali smo slučaj da je čovek bio tri godine na funkciji za koju nije imao uslova da je obavlja. Ova situacija ne može još dugo da traje“, kaže Nikolić.

Od SMATSA-e juče nismo dobili odgovore na konkretna pitanja koja su postavljena u saopštenju sindikata, ali rukovodstvo ove kompanije jeste poslalo svoje saopštenje u kome je optužilo „deo sindikata“ za „neprecizno i zlonamerno uzbunjivanje javnosti“ i to „slučajno ili ne, nekoliko dana pred početak pregovora o novom kolektivnom ugovoru sa oba reprezentativna sindikata“.

U saopštenju se navodi da velika većina članova sindikata nije upoznata sa saopštenjem sindikata, da se ne bi složila s iznetim konstatacijama u vezi sa bezbednošću vazdušnog saobraćaja, kao i načinom uzbunjivanja javnosti.

„Radi objektivnog informisanja javnosti, dužni smo da istaknemo činjenicu da trenutni kolektivni ugovor sa kontrolorima letenja ističe 1. januara 2020. Menadžment SMATSA održao je dva sastanka sa Sindikatom kontrole letenja na kojima se otvoreno i u pozitivnom kontekstu pričalo o temama koje će biti predmet pregovaranja, kao i o svim otvorenim pitanjima u vezi sa statusom i standardom kontrolora letenja. Poslodavac je početak pregovora zakazao za 12. decembar. Menadžment SMATSA je spreman da sasluša argumente sindikata i razgovara o svim otvorenim pitanjima“, navodi se u saopštenju SMATSA.

Nikolić ističe da rukovodstvo nije demantovalo nijednu njihovu tvrdnju te da su pregovori o kolektivnom ugovoru u drugom planu jer se kako on navodi „47 od nešto preko 90 članova sadašnjeg kolektivnog ugovora ne sprovodi. Šta nam vredi i najbolji kolektivni ugovor na svetu ako se on ne primenjuje“.

U sindikatu kažu i da je poremećena i struktura zaposlenih pa umesto da na jednog kontrolora letenja ide manje od jednog zaposlenog na neoperativnim poslovima što je standard, ovde na jednog kontrolora ide oko tri zaposlena.